DGN Groep _ er is altijd meer

sep/09

21

Ondernemer gebaat bij meer transparante advocatuur

De Nederlandse Orde van Advocaten zal binnenkort een onderzoek naar de toegang tot de advocatuur presenteren. Peter Ruys beantwoord de actuele vragen van ondernemers.
Meer inzicht in de tarieven en marktwerking tussen advocaten en cliënten is geen overbodige luxe. Onderhandelen met een advocaat over zijn honorarium was jarenlang echter ‘not done’. Maar tijden veranderen.

Als een ondernemer juridische bijstand nodig heeft, schakelt hij in de meeste gevallen een advocaat in met behulp van het eigen netwerk. Maar dan weet je nog steeds niet of dat wel de juiste persoon is voor je probleem of vraag.

In de advocatuur zijn de afgelopen jaren een groot aantal zogeheten nichekantoren opgericht. Waar zijn juridische collega, de notaris, gewend is geraakt aan marktwerking en marketing houdt de doorsnee advocaat zich hier nog verre van. De notaris publiceert zijn tarieven op internet en weet zo nieuwe cliënten aan te trekken. Maar de advocaat kijkt nog vreemd als er gevraagd wordt naar zijn uurtarief.

Daarom is voor een goed werkende advocatensector transparantie een vereiste. Transparantie van specialismen, tarieven en kwaliteit. Zo krijg je antwoord op de vragen, wie doet wat, wat gaat het kosten en wie is waar goed in.

In deze bijlage vindt u het originele bericht uit het Financieele Dagblad.

Bron: Het Financieele Dagblad

· · · · · · ·

Nog geen reacties.

Plaats een reactie

<<

>>

© 2010 DGN Publishers