Peter Ruys in Elsevier: ”Weg met het via-viacircuit”

Op zaterdag 19 september 2009 publiceerde Elsevier een interview met Peter Ruys. Peter Ruys is directeur van de in mei gelanceerde website AdvocatenOverzicht.nl. Met deze website wil hij graag de advocatuur transparant maken.

Waarom AdvocatenOverzicht.nl ?
De drempel om bij een advocaat binnen te stappen, was te hoog. Mensen waren overgeleverd aan het via-viacircuit. Maar de gewone man heeft zulke contacten niet en dan is een advocaat ver weg. Dat alles wil AdvocatenOverzicht.nl veranderen. We willen mensen de middelen geven om een goede keus te maken. En advocaten klantgerichter maken.

Hoe krijg je de advocaten klantgerichter ?
We maken voor consumenten de verschillen tussen advocaten inzichtelijk, bv wat betreft vakgebied, kwaliteit en service. Zo kunnen zij gericht gaan kiezen. De aanbieder op zijn beurt wordt zicht bewuster van zijn marktpositie.

Van hoeveel procent van het totaal aantal advocaten moet je specialisatie en tarief weten om een gezonde marktwerking op gang te brengen?

Van rond de 60 procent. Advocaten geven doorgaans alleen een uurprijs. Dat is te beperkt: de consument kan amper inschatten hoe hoog de eindnota zal zijn.

Kan AdvocatenOverzicht.nl iets doen om dit euvel te verhelpen?
Dat willen we zeker. We denken er over na hoe we een systeem met eindprijzen voor verschillende typen diensten kunnen opzetten. Maar we hebben nog veel meer ambities.

Volgens critici kunnen consumenten nooit gelijkwaardig over de prijs onderhandelen met een advocaat, ze missen vakkennis en houden sowieso een informatie achterstand.
Er blijft natuurlijk verschil in kennis bestaan, hoeveel informatie wij ook geven. Maar de consument heeft een belangrijke troef in handen: hij bepaalt welke advocaat hij kiest. Hij kan ook introductiegesprekken voeren met drie advocaten en zo de werkwijze vergelijken.

Kiezen mensen een advocaat niet zuiver op basis van diens prijs?
Nee, van degoedkoopstenotaris.nl weten we dat 70 procent van de mensen kiest voor een dienstverlener in de buurt: niet de goedkoopste, en ook niet de duurste.

Het originele artikel vind u in deze bijlage.

Bron: Elsevier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *