Is een spoedbetaling wel sneller?

Naar aanleiding van een vraag op BankenOverzicht.nl zijn wij een onderzoek gestart naar de snelheid van overboekingen bij banken. Hieruit blijkt dat spoedbetalingen in veel gevallen helemaal geen meerwaarde hebben ten opzichte van de standaard betalingen. Bij een spoedoverboeking garandeert de bank dat het geld binnen 1,5 uur beschikbaar is terwijl bij een standaard transactie binnen dezelfde bank ook word gegarandeerd dat de betaling direct word verwerkt.

Het verschil is dat bij een spoedbetaling de garantie word gegeven dat het geld binnen 1,5 uur beschikbaar is als u de betaling voor half 5 (bij de ING voor half 2) indient. Gebeurd dit na half 5 dan word de spoedbetaling pas de volgende dag verwerkt. Bij een standaard overboeking heeft u deze zekerheid niet. De enige zekerheid daarbij is dat het dezelfde dag nog wordt overgeboekt.Voor deze garantie moet u wel extra betalen.

Daarnaast heeft ook de manier waarop de spoedbetaling word aangevraagd invloed op de kosten hiervan. Het aanvragen van een spoedbetaling via internet is ongeveer de helft goedkoper dan via de telefoon of de balie van de bank. Voor een spoedbetaling via internet betaalt u bij de ASN of SNS Bank met €2,20 het minst. De ING vraagt met €8,00 het meest voor de spoedbetaling.

De bevindingen van het onderzoek vindt u in het onderstaande overzicht.

Op BankenOverzicht.nl vindt u alle actuele informatie over sparen en betalen. Zo vergelijkt u gemakkelijk betaalrekeningen, credit cards en spaarrekeningen van de verschillende aanbieder met elkaar.

4 thoughts on “Is een spoedbetaling wel sneller?

  1. Vrijdag om 13:30 een spoedopdracht van rabobank naar ING Op maandag 13:00 was de betaling nog steeds niet binnen! Het gaat om 5.500 euro Rabo zegt wij hebben de betaling uitgevoerd, Als iets niet goed was gegaan krijgen wij daar een melding van. ING zegt bij ons is niets binnen gekomen? wat kan ik doen

  2. Precies hetzelfde als de persoon hiervoor (Renee) overkomt mij ook; een spoedopdracht om 1549 (dus op tijd) van de Rabobank naar de ING. Dat was op donderdag. De betaling zou over anderhalf uur bij de ING op de rekening van de rekeninghouder moeten staan. Het gaat om 1400 euro. Rabo zegt wij hebben de betaling uitgevoerd, als iets niet goed was gegaan moeten wij dat onderzoeken en dat kan tot een paar weken duren!!! ING zegt bij ons is niets binnen gekomen? ING kan dus niets doen.

    Wat nu? Wachten op mijn eigen geld? Door een fout van de bank(en)?

  3. Hallo Miranda en Renee,

    Momenteel werk ik aan een artikel voor regionale dagbladen over spoedoverboekingen. Jullie ervaringen kan ik daarbij gebruiken. Zou je daarom contact met me willen opnemen?
    Vriendelijke groet,

    Peter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *