Sterke toename fraude via internetbankieren

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft vandaag bekend gemaakt dat fraude via internetbankieren vorig jaar bijna negen keer zoveel voorkwam als het jaar daarvoor. In 2010 waren er in totaal 1383 fraudegevallen tegen 154 in 2009.

In totaal bedroeg de schade vorig jaar 9,8 miljoen euro tegen 1,9 miljoen in 2009. Vooral ‘phishing’ is een belangrijke oorzaak van de geleden schade voor zowel consumenten als financiële instellingen. Hierbij word door criminelen via misleidende e-mails geprobeerd bankgegevens zoals rekeningnummers, codes en wachtwoorden los te krijgen bij de consument waarna ze gemakkelijk bij uw geld kunnen. In de meeste gevallen krijgt u een e-mail, zogenaamd van uw bank, waarin wordt gevraagd uw gegevens te bevestigen. Door op de link te klikken komt u op een vervalste website welke bijna een identieke kopie van de echte banksite is. De mails zijn ook te herkennen aan het vaak niet helemaal correct gebruikte Nederlands. Als u het niet vertrouwd vul dan geen belangrijke gegevens in!

Op het moment maken ongeveer tien miljoen Nederlanders gebruik van internetbankieren. Ook criminelen zijn hiervan op de hoogte en proberen daar gebruik van te maken. “Het gaat om een sterke toename, maar als we dat afzetten tegen het aantal mensen dat aan internetbankieren doet, is het een relatief beperkte omvang.” aldus een woordvoerder van het NVB.

Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) gaat met het Openbaar Ministerie en de banken samenwerken in het bankenteam om de fraude via internetbankieren tegen te gaan.

Heeft u ook ervaring met fraude via internet of tips om dit te voorkomen? Laat een bericht achter op de blog en help  meer fraude te voorkomen!

1 thought on “Sterke toename fraude via internetbankieren

  1. Nou succes, wij hbbeen geen problemen met KPN maar wel met UPC gehad. Precies hetzelfde, we werden op een donderdagmiddag gebeld door een automatisch bandje, dat we afgesloten zouden worden omdat we niet hadden betaald. Kon dus niks terugzeggen, het bandje was zo klaar.We hadden alles net zoals jij keurig betaald. Klantenservice gebeld: niet bereikbaar. De volgende dag was inderdaad alles afgesloten, behalve het nummer van de klantenservice. Maar die kreeg ik, na de hele dag proberen, pas rond 18 u te pakken. Te laat om nog mijn bankafschriften te kunnen faxen vanaf het postkantoor. Resultaat: een vol weekend afgesloten geweest van telefoon, internet, TV. Met flinke schade, want wij hadden toen een bedrijf vanuit huis. Maandag het bankafschrift gefaxt, weer aangesloten maar meteen alles opgezegd. We hbbeen nu KPN en we zouden best goedkoper kunnen internetten en bellen, maar ik durf een overstap naar wat voor bedrijf dan ook niet meer aan. Als het werkt werkt het, denk ik maar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *